آرشیو پاورپوینت‌های معماریپروژه آشنایی با معماری جهان

دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان

پاورپوینت معماری هخامنشیان

کد:0254

معماری هخامنشیان به دست‌آوردهای ایرانیان هخامنشی در ساخت شهرهای (تخت جمشید، شوش، هگمتانه)، معابد برای عبادت و گردهمایی‌های اجتماعی (مانند معابد زرتشتی) و آرامگاه پادشاهان گذشته (مانند آرامگاه کورش) اشاره دارد. از ویژگی‌های بنیادین این معماری می‌توان به ترکیب خود با عناصر مادها، آشوری، یونانی و آسیایی اشاره کرد.

میراث معماری هخامنشی با گسترش امپراتوری در حدود ۵۵۰ پیش از میلاد، شروع شد. با ظهور دومین امپراتوری ایرانی یعنی امپراتوری ساسانی (۲۲۴-۶۲۴ میلادی) سنت‌های هخامنشی با ساخت معابد مخصوص آتش و قصرهای عظیم دوباره زنده شد.

معماری هخامنشیان

شاید برجسته ترین ساختاری که تا امروز از این معماری باقی مانده‌است ویرانه‌های تخت جمشید باشد که توسط پادشاه هخامنشی، داریوش بزرگ برای مصارف دولتی و تشریفاتی ساخته شد و یکی از چهار پایتخت امپراتوری بود. ساخت و تکمیل تخت جمشید صد سال به طول انجامید. مشابه این معماری در شوش و هگمتانه نیز توسط داریوش بزرگ بنا شد که از آن‌ها مانند تخت جمشید برای پذیرایی از شخصیت‌های برجسته و نمایندگان خارجی، برگزاری مراسم سلطنتی و اسکان پادشاهان استفاده می‌شد.

 

معماری هخامنشیان

سر ستونهای پاسارگاد نسبت به بدنه ستون پیشرفه تر و از قسمت قدامی گاونر، شیر یا اسب درست شده است و نیز دز نقوس برجسته حیوانات افسانهای با سر انسان بعنوان  نگهبان از دروازه ها. در نقوش برجسته شاه و ملازمان بر روی سنگ یکپارچه در دو طرف دروازه اصلی پیکره تراش ایرانی اولین با چین لباس را نشان می دهد. سه کتیبه به زبانهای پارسی، ایلامی و بابلی اکثر در بالای نقش فرشته بالدار و دیوارهای طرفین ایوان ستوندار اصلی کنده کاری شده است. احتمالا ادامه سنت کتیبه نگاری ایلامی است که بهترین نمونه آن در چغازنبیل است. جنیه ترکیبی معماری در پاسارگاد زیاد بوده: گاو بالدار آشوری، پایه ستون افقی از یونان و هیتیت اما دارای خصوصیت ویژه ملی ایرانی است.

1

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-
نام محصول:دانلود پاورپوینت معماری هخامنشیان

فرمت فایل:powerpoint
تعداد صفحات:97 اسلاید
حجم فایل: 5
مگا بایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 100000 تومان

پاورپوینت معماری هخامنشیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *