رساله معماری

آموزش نوشتن رساله معماری در سال 1400

آموزش نوشتن رساله معماری در سال 1400

تدوین و نگارش رساله معماری همواره یکی از چالش‌های پیش روی دانشجویان ارشناسی و کارشناسی ارشد معماری است. چرا که همواره این سوال را از خود می پرسند که از کجا باید شروع کنم و چه اطلاعاتی برای شروع طراحی لازم است. ما در این مقاله مرحله به مرحله با روش نگارش یک رساله معماری آشنا می‌شویم. در فصل اول به معرفی چرایی انتخاب موضوع، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیه‌ی تحقیق می‌پردازیم.

آموزش نوشتن رساله معماری در سال 1400

در فصل دوم به بررسی پیشینه‌ی تحقیق، مبانی نظری، تعریف اصطلاحات تخصصی و همچنین توضیحاتی درباره رویکرد طراحی می‌پردازیم. پس از بیان این موارد نمونه‌های موردی از طرح مورد نظر را بررسی میکنیم که این امر در قالب بررسی نمونه‌های داخلی و خارجی صورت میگیرد. پس از آنالیز و بررسی هر یک از نمونه‌‌ها و فهمیدن نقاط ضعف و قوت هر یک از آنها مؤلفه های مثبت هر یک از طرح ها را برمی گزینیم.

در فصل سوم، به بررسی شناخت اقلیم و بستر طراحی می‌پردازیم چرا که کشور ایران منطقه‌ای با آب و هوای مختلف است. از اینرو لزوم شناخت اقلیم و بستر طراحی بسیار ضروری است. امروزه در کشورهای جهان بیشترین استفاده از انرژی های طبیعی صورت میگیرد تا بدین ترتیب میزان مصرف سوخت های فسیلی کاهش یابد.

در فصل چهارم، به  بررسی ضوابط و استانداردهای طرای می پردازیم. این ضوابط و استانداردها به ما کمک می کند طرح ما بر مبنای اصول فنی و مهندسی ساختمان بنا گردد. اصولا منبع ما در این فصل کتاب استاندارد های طراحی معماری نویفرت می باشد. علاوه بر این، شناخت استانداردهای طراحی به ما کمک می کند ساختمان با کمترین خطای ممکن ساخته شود.

در فصل پنجم، در ابتدا به تحلیل سایت مورد نظر می پردازیم و از جهت قرار گیری بنا، بهترین نور ممکن و همچنین شناخت آلودگی های صوتی می پردازیم، سپس با تعریف کانسپت به روش رسیدن به طرح ممکن می پردازیم و پس از بررسی آلترنتیوهای ممکن بهترین انتخاب را بر اساس تحلیل سایت و کانسپت انجام می دهیم و به طراحی نقشه ها و سه بعدی می پردازیم و در انتها نتیجه گیری را خواهیم داشت.

فصل اول:مقدمه و کلیات تحقیق رساله معماری(architecture thesis)

 

1-1 مقدمه

مقدمه اولین بخش پایان­نامه/ رساله می­باشد و هدف از آن آشنائی خواننده با موضوع مورد تحقیق است، مطالب مندرج در مقدمه باید به نحوی باشد که با جملات بسیار ساده اهمیت مساله مورد تحقیق، اهداف و فرضیات تحقیق، محدودیت‌های تحقیق، چارچوب نظری را مشخص نموده و با روش منطقی و هدف‌دار خواننده را به سوی موضوع مورد تحقیق هدایت نماید.

اين بخش بايد شامل وضعيت فعلي دانش بوده و درک آن را در آغاز تحقيق نشان دهد.

پاراگراف اول: با گزارش کلي در مورد موضوع شروع شده و سپس وارد جزئيات بيشتر مي شود و کاستي ها را بيان مي‌کند و به موضوعاتي مي‌پردازد که باعث بهبود کاستي‌ها مي‌شود تا اينکه نهايتا موضوع خاصي را که رساله به آن مي پردازد شناسائي مي‌کند. این پاراگراف بايد با مشکل اصلي که پایان نامه/ رساله به آن مي پردازد تمام شود که نهايتا به بيان موضوع مورد مطالعه منجر مي­شود. جملات بعدي مقدمه موضوع پایان نامه/ رساله را محدود مي‌کند. اين جملات اغلب شامل استناد به کارهاي ديگران و تاکيد بر کمبود اطلاعات در اين زمينه خاص مي‌باشد. اهداف اصلي اين است که خواننده را به خلائي که در دانسته‌ها در زمينه اي که تحقیق شما مورد بررسي قرار مي­دهد جلب کند. اين جملات معمولا شامل نقل قولهائي هستند که از منابع ديگر گرفته شده و به کمبود خاصي از دانش که در گزارش مسئله منجر مي‌شود، مي‌انجامد.

پاراگراف ميانه: نقش بخش بررسي کارهاي قبلي را ايفاد مي‌کند. بررسي کارهاي قبلي بايد به تاريخچه مهمترين کارهائي که در اين زمينه انجام شده استناد شود. نبايد مانند يک مقاله مروري به همه چيز استناد شود، فقط به مطالبي بپردازد که مستقيما به موضوع مورد بررسي مربوط می‌شوند. بايد بر روي آخرين پيشرفتهاي علمي و تفاوت هاي مهمي بين آنچه تا به حال منتشر شده و کار جديد­ي که پایان نامه/ رساله شما ارائه مي‌کند متمرکز شود؛ که مي‌تواند طرح کلي، و يا بطور خاص، تجزيه بخش به بخش باقي مانده تحقیق را بدهد.

 پاراگراف نهايي بايد بر تشريک مساعي خود و رويکرد و يا ايده جديد پرداخته شود و بر زمينه اي که، موضوع تحقيق آنرا مي‌پوشاند تاکيد شود، اين پاراگراف به تشريح بخش­هاي باقي مانده تحقیق مي‌پردازد.

 مقدمه میتواند با “يک نقشه راه”  به پايان برسد.

بيشتر مقدمه­ ها شامل ارجاع به پژوهش­هاي قبلي هستند.

هنگام اشاره به مطالعه قبلي و نتايج آن، از ماضي نقلي استفاده کنيد. اين زمان نشان دهنده عملي است که در گذشته رخ داده است وهنوز هم در حال حاضر اعمال مي­شود. در بيان يک واقعيت که به طور گسترده‌اي پذيرفته شده، زمان حال مناسب است. زمان حال براي نتيجه خاص، شکل و يا موضوع استفاده مي‌شود. در برخي از بخش هاي ديگر مقدمه، زمان گذشته مورد نياز است. به طور خاص هنگام اشاره به روش‌هاي مورد استفاده در تحقیق قبلي، بهتر است از زمان گذشته استفاده شود. برخي اوقات ترکيبي از زمانها استفاده مي‌شود، وقتي که از زمان حال استفاده مي‌شود به خواننده مي‌گوئيد که بر اين باوريد که يافته‌هاي پژوهش هنوز درست و وارد هستند، حتي اگرتحقيقات اوليه در زمان قبل انجام شده است. ارائه تعریف واژه­ها، متغیرها و بعضی دیگر از توضیحات در متن مقدمه باعث جذابیت آن خواهد شد. مقدمه بین 3 تا 5 صفحه است.

فصل دوم:مروری بر تحقیقات انجام شده

2-1 مقدمه

در این فصل نویسنده نسبت به ارائه و بحث پیرامون نظرات محققینی که در پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته است اقدام می­نماید، این قسمت بایستی حتی الامکان به طور خلاصه وحاوی مطالب کلی باشد. ضمناً ذکر نام نویسنده مورد نظر و سال تحقیق او نیز در متن ضروریست. توصیه می‌شود که مطالب این بخش به ترتیب تاریخ و از قدیم به جدید وکاملاً مرتبط با موضوع تحقیق، محدوده مورد تحقیق و شیوه‌های مورد استفاده در تحقیق تنظیم شود. یادآوری می‌شود که تمام پژوهش‌هایی که در بخش بحث پایان‌نامه یا رساله مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است که در فصل پیشینه تحقیق به آن‌ها اشاره شده باشد.

این بخش، کارهای تحقیقاتی مرتبط به کار شما را نشان می­دهد. نظرات نویسندگان مختلف در مورد یک مسئله را مقایسه می­نماید؛ نویسندگانی را که به نتیجه­گیری مشابه رسیده اند؛ گروه­بندی می­کند، جاهائی را که در آن نویسندگان با هم اختلاف دارند موردتوجه قرار می­دهد؛ مطالعات نمونه را برجسته می­نماید؛ برای ارتباط یافته های تحقیق به دانش قبلی و پیشنهاد تحقیقات بیشتر استفاده می­شود.

این بخش نگرشی منتقدانه به مقالات علمی در دسترس می­باشدکه به کار تحقیق مربوط است. باید دقیقا مشخص نمائید چه قسمتی از مقاله به درد کار شما می­خورد و تنها در مورد آن بحث کنید و یا اینکه چگونه این کار با کارهای دیگر مرتبط می­شود وکارآنها از چه نظر مشابه و یا چگونه با کار تحقیق شما متفاوتند و نهایتا متذکر شوید که کارهای قبلی با کار شما چه ارتباطی دارند. بازنگری تحقیقات قبلی زمانی خوب است،که با دید منتقدانه نوشته شده و موارد بحث برانگیز را شناسایی نموده، و حوزه هائی را که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد را شناسائی کند.

قبل از اینکه شروع به خواندن کنید بهتر است که لیستی از موارد اصلی و سئوالات مرتبط را جمع‌آوری نمائید، سپس با هدف پیدا کردن و یا پاسخ دادن به این موارد لیست را بخوانید؛ یک مقدمه روشن وکوتاه که رئوس مطالب بازنگری را نشان می­دهد، از جمله موضوعات و ترتیب مباحث با دلیل مختصری برای آن را آماده کنید. نگاهی به مقالات منتشر شده سایر محققان بیندازید وببینیدکه آنها چگونه عمل کرده­اند، با اینکار شما به راحتی درمی­یابید که این بخش تنها خلاصه ای از کارهای قبلی نمی­باشد بلکه در اصل زمینه ساز کار خود شماست ونهایتا به این می پردازد که کار شما چه می­باشد وچه چیزهایی را در بر می­گیرد. شما در این بخش به خواننده خود می­گوئید که چرا تحقیق در این زمینه مورد نیاز است و یا اینکه چرا یک روش خاص را برای کار خود برگزیده­اید و نهایتا کار شما چه کمکی به پیشرفت تحقیقات در این زمینه کرده وچه ارزش و مقامی در حیطه علمی مورد نظر دارد؛ چرا نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه هستید.

بسیاری از افراد مایلند که ترتیب نوشتن کارهای انجام شده در زمینه تحقیقشان را براساس زمان مرتب کنند. یعنی از اولین کار انجام شده تا آخرین کاری که در دسترس است، پس نوشتن آنها بر اساس زمان عاقلانه ومنطقی بنظر می­رسد. البته انجام این کار مرسوم است اما همیشه جواب نمی­دهد. نوشتن خود را روشن و مختصر انجام دهید، از زبان عامیانه و شخصی اجتناب نمائید. هنگامی که نظرکسی را معرفی می‌کنید، از فعل می­گوید استفاده نکنید در عوض یک فعل مناسب که این دیدگاه را دقیق­تر منعکس می­نماید مانند “بحث می­کند” و یا ادعا می­کند” و یا “اظهار می­دارد” استفاده کنید. برای نظرات عمومی و تئوریها از زمان حال و وقتی که به تحقیقات و یا آزمایشات خاص اشاره می­کنید از زمان گذشته استفاده کنید. از زمان حال وقتی­که یک واقعیت علمی که به طور کلی پذیرفته شده است استفاده می‌شود، یا عملی که به طور منظم رخ می­دهد.

زمان گذشته برای توصیف مطالب، یافته­ها، و یا نتیجه­گیری تحقیقات گذشته استفاده می­شود و بر طبیعت تکمیل یک فعالیت درگذشته تاکید می­کند. این زمان اغلب توسط محققان برای گزارش کارهای به اتمام رسیده و یا حتی برخی تحقیقات تمام نیافته استفاده می­شود.

از زمان گذشته ساده برای توصیف عملی که در یک نقطه خاص در گذشته صورت گرفته است استفاده کنید. از زمان آینده برای توصیف عملی که در یک نقطه خاص در آینده برگزار خواهد شد استفاده کنید. زمان حال کامل نشان می­دهد که تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. افعال رایج زمان گذشته عبارتند از: بررسی شد، مطالعه شد، مقایسه شد، تجزیه و تحلیل شد، پیدا شد، و بررسی شد.

نشان دادن نظر خود در مورد تحقیقات اشخاص دیگر، اغلب در زمان حال رخ می­دهد. با این حال، گذشته ساده و حال کامل(ماضی نقلی) را می­توان استفاده نمود: پیشنهاد می­نماید، ادعا می­کند، استدلال می­کند.

از حال کامل برای نشان دادن اینکه نتایج تحقیقات جدید هستند می­توان استفاده کرد. زمان حال کامل نشان می­دهدکه تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. از زمان حال کامل برای توصیف عملی که در گذشته آغاز شده و در حال حاضر ادامه دارد استفاده کنید. مثال: “اگرچه  نتایج حاصل از مطالعات قبلی نشان داد که تحقیقات بیشتر در این زمینه نیازمی­باشد، مطالعات اخیر نشان داده­اند که روش­های آموزشی در حال حاضر در یک مسیر جدید در حال تکمیل هستند.”

از زمان آینده کامل برای توصیف عملی که در حال حاضر در حال وقوع است و در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد استفاده کنید.

ازصدای فعال و غیر فعال یا هر دو میتوان استفاده کرد. براساس اینکه بر روی نتایج و یا نظریه تاکید کنیم یکی از آنها را می توان انتخاب نمود.

منبع:سایت بانک آرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *