سایر رشته هامدیریت

دانلود پایان نامه بررسی استانداردهای iso

کد:B_141

تعاريف و اصطلاحات

بمنظور آشنايي هر چه بيشتر با سري استانداردهاي ايزو 9000 برخي از تعاريف آن اصلي كه در اين تحقيق بكار رفته است به شرح زير ارائه مي‌گردد.

1- ايزو (ISO)

ايزو مخفف سازمان بين المللي استاندارد مي‌باشد كه وظيفه تدوين استاندارد هاي اساسي در زمينه‌هاي مختلف و در سطح بين‌المللي را به عمده دارد اينگونه استاندارد ها ارزش جهاني داشته كه بعضي از كشورهاي عضو سازمان بين‌المللي استاندارد ،‌استانداردهاي تدوين شده را مستقيماً به عنوان استاندارد ملي يا استاندارد‌هاي مشترك پذيرفته‌اند و برخي ديگر آنرا با تغييراتي به عنوان استاندارد ملي خود برگزيده‌اند.

2- ISO 9000

عدم وجود اطمينان كافي از كيفيت و خدمات براي خريداران و فروشندگان زمينه را فراهم نمود تا قوانين و روشهايي تدوين گردد كه اين عدم اطمينان از سطح كيفي محصولات و خدمات كاهش يابد. اين وظيفه مهم را سازمان بين‌المللي استاندارد به عهده گرفت و با بهره گيري از استانداردها و تجارب موجود و همچنين مشاركت كارشناسان و متخصصان كشورهاي عضو اقدام به تدوين استانداردهايي تحت عنوان سيستم‌هاي كيفي نمود كه اين استاندارد به سري 9000  معروف هستند بطور كلي استاندارد هاي سري 9000 از شش استاندارد تشكيل شده است كه يك استاندارد در مورد واژه‌ها و دو استاندارد راهنما براي بكارگيري مدلهاي تضمين كيفيت و سه مدل تضمين كيفيت مي‌باشد كه هر كدام بطور مختصر زير تعريف مي‌‌گردند :

1) مدل استاندارد 9001

اين استاندارد در برگيرنده ضروريات در كل ساختار يك سازمان براي تضمين كيفيت در تمامي مراحل شامل طراحي، توسعه، توليد، نصب، تاسيسات و خدمات مي‌باشد.

2- مدل استاندارد 9002

اين استاندارد در برگيرنده ضروريات براي تضمين كيفيت فقط در بخش توليد و نصب مي‌باشد در اين استاندارد توانايي واحد توليدي يا شركت خدماتي فقط در بخش توليد و تاسيسات مورد ارزيابي و تطبيق قرار مي‌گيرد.

3- مدل استاندارد 9003

اين استاندارد در برگيرنده نيازها براي تضمين كيفيت در بازرسي و آزمون نهايي است در اين استاندارد توانايي واحد توليدي يا شركت خدماتي در بازرسي و آزمون نهايي مورد ارزشيابي و تطبيق قرار مي‌گيرد بنابراين شركتها و موسسات توليدي و خدماتي مي‌توانند بنا به ضرورت و نياز سازمان خود يكي از سه مدل فوق را جهت اجراي استاندارد جهاني انتخاب و پس از اجرا از سازمان معتبر جهاني درخواست گواهينامه نمايند . بديهي است كه مدل 9001 بخاطر اينكه تمامي واحدها و بخشهاي توليد را تحت تاثير قرار مي‌دهد نسبت به دو مدل ديگر از اعتبار بيشتري برخوردار است.

4-مدل استاندراد 9004

اين استاندارد بين‌المللي يك مجموعه ثابتي از عناصر را توصيف مي‌كند كه به وسيله آن مي‌توان سيستم‌هاي مديريت كيفيت را توسعه داده و اجرا نمود انتخاب عناصر مناسبي كه در اين استاندارد بين‌المللي گنجانده شده و حدود پذيرش و كاربرد اين عناصر توسط يك شركت، بستگي به عوامل مانند بازار مورد نظر ماهيت فرآورده، فرآيندهاي توليد ونيازهاي مشتري دارد در نتيجه در اين گروه از استاندارد ها به روشهاي آماري تعيين نياز مشتريان ،‌تعيين مسئوليت‌هاي كاركردي بخش‌ها در اين رابطه و اهميت تعيين سود وزيانهاي بالقوه كه متوجه سازمان اسب تاكيد مي‌گردد ..

3- فرآيند

مجموعه‌اي از منابع و فعاليتهاي مرتبط كه ورودي‌ها را به خروجي تبديل مي‌كند منابع شامل نيروي انساني تجهيزات، وسايل ، تكنولوژي و روشهاي انجام كار مي‌باشد.

4- فرآورده

نتيجه فعاليتهاي يا فرآيندها را فرآورده گويند فرآورده‌ها مي‌تواند شامل خدمات، سخت افزار ، مواد فرآيند نشده، نرم افزار و يا تركيبي از آنهاست همچنين فرآورده ممكن است ملموس باشد ( مثل مجموعه‌ها و مواد) يا غير ملموس (مثل اطلاعات) يا تركيبي از آنها باشد.

5- مشتري

دريافت كننده فرآورده‌هايي كه توسط تامين كننده فراهم شده است را مشتري گويند در شرايط قراردادي مي‌توان مشتري را خريدار ناميد . واژه مشتري ، مشتري نهايي، مصرف كننده تاجر يا خريدار را شامل مي‌گردد.

مشتري مي‌تواند داخلي (كاركنان سازمان) يا خارجي باشد .

6- تامين كننده

سازماني است كه فرآروده‌هايي را براي مشتري تهيه مي‌كند تامين كننده مي‌تواند توليد‌كننده، پخش كننده ، وارد كننده ،‌مونتاژ كننده و يا سازمان خدماتي باشد تامين كننده مي‌تواند داخل و يا خارج سازمان باشد

7- كيفيت

 مجموعه ويژگيهاي يك جوهره كه در برگيرنده توانايي آن در برآوردن نيازهاي بيان شده تلويحي باشد البته واژه كيفيت را به تنهايي نبايد درجه عالي بودن و برتري از ديدگاهي مقايسه‌اي و يا از نظر كمي و يا از نظر كمي براي ارزيابي فني بكار برد براي بيان اين مفاهيم بايد صفات مناسبي را بكار برد مانند كيفيت نسبي ، سطح كيفيت.

8- سيستم

واژه سيستم به زبان ساده يعني يك كل سازمان يافته‌ يا پيچيده و يا به عبارت ديگر سيستم تركيبي از چند جزء يك كل واحد يا پيچيده‌اي را تشكيل دهند ، گفته مي‌شود براي سيستم تعاريف مختلفي ارائه گرديده كه ذيلاً به بعضي از آنها اشاره مي‌گردد.

پرتالنفي ، سيستم را مجموعه‌اي از واحدهاي مرتبط به يكديگر تعريف مي‌كند.

سيستم عبارت است از آرايش منظم اجراء و عناصر كه به منظور تامين يك هدف معين و مشخص طراحي شده است.

سيستم عبارت است از يك گروه بندي منتظم از عناصر مجزا ودر عين حال مرتبط  هستند يعني آن را معمولاً به معناي معيار ، مقياس ،‌ميزان مدل ، الگو، نمونه، اندازه و امثال آن استعمال مي‌‌كنند و بسياري از مردم از معني دقيق آن در علم و صنعت و تكنولوژي آگاهند اما اين وصف تعريف دقيق استاندارد از نظر علمي و فني بسيار دشوار است تا كنون تعاريف فراواني از استاندارد شده است كه در اينجا تعدادي از اين تعاريف ارائه مي‌گردد.

و …

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-

نام محصول :دانلود پایان نامه بررسی استانداردهای iso

قیمت:هزارتومان

فرمت فایل :ورد
تعداد صفحات:126صفحه
حجم فایل:358کیلوبایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 60000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *