پروژه تنظیم شرایط محیطی

دانلود پروژه معماری پایدار

کد: A_68

ارزشهاي  زيبا شناختي و محيط ساخته شده

واژۀ  زيبايي شناسي را در سال 1750   ا لكساندر بلوم  گارتن  براي بيان  مفهوم سليقه در هنر هاي زيبا ابداع كرد . اگر چه اين واژه به مفاهيم مربوط به  ادراك ربط دارد ، بلوم گارتن از آن  در ادراك زيبايي شعر ، نقاشي  و مجسمه   سازي استفاده كرد . امروزه اين  وا ژه هم  در بحث هايي محتوايي و هم در جنبه هايي رويه اي  چون ساختمان و طراحي اثاث ، وسايل خانه و غيره به كار مي رود.

از  قرن ها  پيش  به  موازات پر داختن  به  زيبايي شنا سي در    مباحث  فلاسفه ، هنر مندان و معماران ، جستجو براي تدوين علم اثباتي زيبا يي شناسي نيز جريان داشته  است  . طي صد سال  گذشته ، رشتۀ  زيبايي شناسي  تجربي رشد  زيادي كرده  است .  در اين سالها  در مورد  زيبا يي شناسي  نوشته هايي  از  فلا سفه ، روانشناسان  و هنر مندان و حتي افراد  حرفه اي كه با طراحي  محيط  سر  و  كار دارند به  جاي مانده است  .  هدف اين افراد درك مو جبات  لذت و چرايي آن بوده است. اين جستجو مسير هاي مختلفي را طي كرده است .

درك  كامل مفهوم  زيبا شناسي  مشكل  است ، ولي  فهم ا وليه عوا مل موثر در ادراك خوش آيند بودن محيط امكان پذير است . نقش اين عوامل پيچيده تر از (( سو د مند ي ))  يا  (( نتايج  ابزاري )) فهم محيط است .  نقش فيلسوفان  نظري  و زيبايي شناسان تجربي در فصل هفدهم كتاب مورد بحث قرار گرفته است . بحث  اين فصل  اين است  كه تقسيم بندي  جورج  سانتايانا   از  زيبايي  شناسي تحت عنوان زيبايي شناسي حسي ، فرمي و نما دين هنوز معتبر است .

در  مورد زيبايي شناسي حسي دانش كمي  وجود دارد . تحليل ها ي موجود  به شدت ذهني و درو ني اند . تنها كساني كه به اين موضوع علاقه  نشان مي د هند طراحان محيط  يا رفتار  شناسان  هستند . طراحي محيط به طور  سنتي  با  زيبايي شناسي فرمي و نمادين سر و كار داشته است ، به  همين دليل به آن دو  مورد  در اين كتاب بيشتر پر داخته شده است . اين تو جه ،  به معناي اين نيست كه اهميت زيبايي شناسي حسي كمتر است ، بلكه تنها نشان  دهنده عدم  وجود دانش كافي در مورد آن مي باشد .

موضوع  زيبايي شناسي  فرمي ارزشهاي اشكال  و سازه هاي  محيط  است .  اين توجه به فرم اشكال ،نوعي تجمل گرايي ادراكي است . اين كه احساس لذت از درك بعضي از الگوها ،تناسبات  و اشكال  مبناي زيست  شناختي دارد  يا نه ، از مباحث زيبايي شناختي فرمي است . اگر اين درك به جاي مبني زيست شناختي ،بر  اساس منطق فكري خود آگاه و آزمون هاي الگو هاي محيط به دست آيد ، قرار دادن  نياز هاي  شناختي در  بالا ترين  سطح  مدل  سلسله  مراتب  نياز ها ي انساني مازلو ، منطقي است .

در قرن  بيستم ميلادي مباني اثباتي  زيبايي شنا سي فرمي  پيشرفت  زيادي  داشته ولي به رو شني  تد وين نشده است . اساس  اين پيشرفت  نظريه گشتالت ادراك بوده است . نظريه هاي جديدتر ادراك ،از يك سو با نظريه گشتالت در  چالش بو ده اند و از سوي ديگر به غناي بيشتر آن كمك كرده اند .

زيبايي شناسي نمادين با معاني داعي كننده و لذت بخش محيط سر و كار دارد . اين  موضوع  در سالهاي  اخير مورد  توجه  رفتار شناسان  قرار گرفته  است . در اعتبار تحقيقات انجام شده در اين حوزه ابهاماتي وجود دارد . با اين حال معرفي ز مينه هاي  اصلي  پژوهش  و  تبيين نقش  آنها در تدوين نظريه  طراحي  محيط امكان پذير است .

بعضي  از پژوهشگران معتقدند  كه ، بر خلاف  طراحان حرفه اي  كه  به زيبايي شناسي  فرمي  توجه بيشتري  دارند ،  مردم محيط را به  خاطر نماد ها   و  قابليت تأمين فعاليت ها تحسين  مي كنند  . بعضي از زيبايي شناسان در ضرورت مبحثي تحت  عنوان زيبايي  شناسي فرمي ترديد  دارند  . در  اين  مورد ،  ممكن   است طراحان ،  زباني را  ابداع كرده باشند كه  فقط طراحان ديگر و متخصصي آن را  درك  كنند .  زيبايي  شناسي نمادين با  لذتي كه  از  پيشينه  ذهني  مردمي و  يا ذهنيتي كه  از  پيكره بندي  و  ويژگيهاي  محيط  ساخته شده ايجاد مي شود  سر و كار دارد .

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-
نام محصول: دانلود پاورپوینت معماری پایدار
فرمت فایل : ورد
تعداد صفحات:73 صفحه
حجم فایل: 1 مگا  بایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 15000 تومان

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *