دانلود پروژه معماری پایدار
کد: A_68
ارزشهاي زيبا شناختي و محيط ساخته شده
واژۀ زيبايي شناسي را در سال 1750 ا لكساندر بلوم گارتن براي بيان مفهوم سليقه در هنر هاي زيبا ابداع كرد . اگر چه اين واژه به مفاهيم مربوط به ادراك ربط دارد ، بلوم گارتن از آن در ادراك زيبايي شعر ، نقاشي و مجسمه سازي استفاده كرد . امروزه اين وا ژه هم در بحث هايي محتوايي و هم در جنبه هايي رويه اي چون ساختمان و طراحي اثاث ، وسايل خانه و غيره به كار مي رود.
از قرن ها پيش به موازات پر داختن به زيبايي شنا سي در مباحث فلاسفه ، هنر مندان و معماران ، جستجو براي تدوين علم اثباتي زيبا يي شناسي نيز جريان داشته است . طي صد سال گذشته ، رشتۀ زيبايي شناسي تجربي رشد زيادي كرده است . در اين سالها در مورد زيبا يي شناسي نوشته هايي از فلا سفه ، روانشناسان و هنر مندان و حتي افراد حرفه اي كه با طراحي محيط سر و كار دارند به جاي مانده است . هدف اين افراد درك مو جبات لذت و چرايي آن بوده است. اين جستجو مسير هاي مختلفي را طي كرده است .
درك كامل مفهوم زيبا شناسي مشكل است ، ولي فهم ا وليه عوا مل موثر در ادراك خوش آيند بودن محيط امكان پذير است . نقش اين عوامل پيچيده تر از (( سو د مند ي )) يا (( نتايج ابزاري )) فهم محيط است . نقش فيلسوفان نظري و زيبايي شناسان تجربي در فصل هفدهم كتاب مورد بحث قرار گرفته است . بحث اين فصل اين است كه تقسيم بندي جورج سانتايانا از زيبايي شناسي تحت عنوان زيبايي شناسي حسي ، فرمي و نما دين هنوز معتبر است .
در مورد زيبايي شناسي حسي دانش كمي وجود دارد . تحليل ها ي موجود به شدت ذهني و درو ني اند . تنها كساني كه به اين موضوع علاقه نشان مي د هند طراحان محيط يا رفتار شناسان هستند . طراحي محيط به طور سنتي با زيبايي شناسي فرمي و نمادين سر و كار داشته است ، به همين دليل به آن دو مورد در اين كتاب بيشتر پر داخته شده است . اين تو جه ، به معناي اين نيست كه اهميت زيبايي شناسي حسي كمتر است ، بلكه تنها نشان دهنده عدم وجود دانش كافي در مورد آن مي باشد .
موضوع زيبايي شناسي فرمي ارزشهاي اشكال و سازه هاي محيط است . اين توجه به فرم اشكال ،نوعي تجمل گرايي ادراكي است . اين كه احساس لذت از درك بعضي از الگوها ،تناسبات و اشكال مبناي زيست شناختي دارد يا نه ، از مباحث زيبايي شناختي فرمي است . اگر اين درك به جاي مبني زيست شناختي ،بر اساس منطق فكري خود آگاه و آزمون هاي الگو هاي محيط به دست آيد ، قرار دادن نياز هاي شناختي در بالا ترين سطح مدل سلسله مراتب نياز ها ي انساني مازلو ، منطقي است .
در قرن بيستم ميلادي مباني اثباتي زيبايي شنا سي فرمي پيشرفت زيادي داشته ولي به رو شني تد وين نشده است . اساس اين پيشرفت نظريه گشتالت ادراك بوده است . نظريه هاي جديدتر ادراك ،از يك سو با نظريه گشتالت در چالش بو ده اند و از سوي ديگر به غناي بيشتر آن كمك كرده اند .
زيبايي شناسي نمادين با معاني داعي كننده و لذت بخش محيط سر و كار دارد . اين موضوع در سالهاي اخير مورد توجه رفتار شناسان قرار گرفته است . در اعتبار تحقيقات انجام شده در اين حوزه ابهاماتي وجود دارد . با اين حال معرفي ز مينه هاي اصلي پژوهش و تبيين نقش آنها در تدوين نظريه طراحي محيط امكان پذير است .
بعضي از پژوهشگران معتقدند كه ، بر خلاف طراحان حرفه اي كه به زيبايي شناسي فرمي توجه بيشتري دارند ، مردم محيط را به خاطر نماد ها و قابليت تأمين فعاليت ها تحسين مي كنند . بعضي از زيبايي شناسان در ضرورت مبحثي تحت عنوان زيبايي شناسي فرمي ترديد دارند . در اين مورد ، ممكن است طراحان ، زباني را ابداع كرده باشند كه فقط طراحان ديگر و متخصصي آن را درك كنند . زيبايي شناسي نمادين با لذتي كه از پيشينه ذهني مردمي و يا ذهنيتي كه از پيكره بندي و ويژگيهاي محيط ساخته شده ايجاد مي شود سر و كار دارد .
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.
——————————————————————————————————————-
نام محصول: دانلود پاورپوینت معماری پایدار
فرمت فایل : ورد
تعداد صفحات:73 صفحه
حجم فایل: 1 مگا بایت
قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی