پاورپوینت تحلیل و بررسی دو نمونه از مدارس قدیمی کرمان

پاورپوینت تحلیل و بررسی دو نمونه از مدارس قدیمی کرمان همراه تمامی پلانها و تصاویر

کد:0396

1-تحلیل مدرسه ابراهیم خان

مدرسه ابراهیم خان یکی از ریبا ترین بناهای تاریخی شهر کرمان است که مربوط به دوره قاجریه می باشد.این مدرسه دو طبقه متعلق به فرقه شیخیه است. پلان آن مستطیل شکل و حجره‌های آن مستطیل شکل و حجره‌های آن در اطراف وچهار ضلع آن واقع است. عناصر فضائی-کارکردی مدرسه عبارت است از حجره مدرسه، کتابخانه، مسجد، اتاق‌های خادم و چراغدار و آبکش و سرویسهای بهداشتی است. ساختمان آن را شاه نشین، محراب، ایوانچه و غرفه‌های اطراف تشکیل می‌دهند. درانتهای ایوان قبله، محراب زیبایی از کاشی هفت رنگ وجود دارد تمامی بخش‌های مدرسه عناصر تزیینی مانند گچ‌بری، کشته‌بری، مقرنس‌کاری و کاربندی دیده می‌شود. سر در ورودی در ضلع غربی قیصریه ابراهیم خان واقع شده و دارای طاق‌بندی، تزیینات کاشی و حجاری بر سنگ یکپارچه‌است. بر بام سردر جایگاه ساعت قرار دارد که در سال‌های بعد به مجموعه افزوده شده‌است. ایوان شرقی و برج ساعت این مدرسه کاشیکاری وچشم اندازی زیبا دارد. در ضلع جنوبی مدرسه خانه مدرس قرار گرفته‌است. این فضا دارای درهای ارسی با شیشه رنگی می‌باشد و تمام نماهای آن کاشیکاری شده‌است.

2- مدرسه گنجعلی خان

مجموعه ی گنجعلی خان مجموعه اي عالي از آثار باشکوه دوره صفويه محســــوب مي شود.مجموعه عام المنفعه اي است که در عصر صفوي در سالهاي 1007 تا 1029 هجري قمري به سعي “گنجعليخان” حاکم وقت کرمان ساخته شد و به کوشش  پسرش “عليمردان خان” تکميل شد.

مدرسه گنجعلی خان در ضلع شرقی میدان گنجعلی خان کرمان قرار گرفته است. تنها کتیبه تاریخ دار مدرسه بر سردر آن سال 1007 را نشان می دهد. این سر در دارای مقرنس کاری های بسیار نفیس بوده که در حال حاظر قسمت کمی از آن بر جای مانده است. کاشیکاری نمای داخلی مدرسه که شامل کاشی معلقی و معرق می باشد نمونه های زیبایی از کاشیکاری دوره صفویه به شمار می رود. اهمیت این بنا نیز به لحاظ دارا بودن همین کاشی های دوران صفوی است.

تا پیش از سال 1351 شمسی، از این بنا به عنوان انبار و مغازه استفاده می شد که در نتیجه عدم نگهداری صحیح دچار تخریب و فرسودگی شدید گشته بود. خوشبختانه در دهه های اخیر بنای مدرسه توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و دانشکده هنر مورد نگهداری قرار گرفته است.

Untitled

قیمت قبل از تخفیف 100000 تومان