پاورپوینت تحلیل و بررسی دو نمونه از مدارس تاریخی اصفهان به همراه پلانها و تصاویر

پاورپوینت تحلیل و بررسی دو نمونه از مدارس تاریخی اصفهان به همراه پلانها و تصاویر

کد:0393

در این پروژه به تحلیل و بررسی دو نمونه از مدارسی قدیمی اصفان پرداخته شده است که از  مهمترین و معروفترین بناهای تاریخی اصفهان به شمار میروند:

1-مدرسه چهارباغ اصفهان

مدرسه چهارباغ که مدرسه سلطانی و مدرسه مادرشاه نیز نامیده می‌شود، آخرین بنای تاریخی باشکوه دوران صفوی در اصفهان است که برای تدریس و تعلیم به طلاب علوم دینی در دوره شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری ساخته شده است. مدرسه چهار باغ که به قول بسیاری از محققین هم مدرسه و هم مسجد بوده است، با ۸۵۰۰ متر مربع مساحت در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار دارد.

بانی مدرسه چهارباغ و کاروانسرای مجاور آن شاه سلطان حسین صفوی است. بنا به سرکاری آقا کمال جمعدار خزانه ساخته شده. خطاطان کتیبه های بنا محمدصالح اصفهانی، محمدمهدی حسینی، عبدالرحیم جزایری، علی نقی امامی، محمدمومن حسینی و محمد رضا امامی بوده اند و سنگاب هشتی توسط محمد طاهر ساخته شده است.

2- مدرسه امامیه اصفهان

مدرسه امامیه (بابا قاسم) مربوط به سدهٔ ۸ ه‍.ق است و در اصفهان، خیابان ابن سینا، چهار راه ابن سینا، کوچه بابا قاسم واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تنها کتیبه تاریخ دار بنا در ایوان شمالی آن قرار دارد. این کتیبه تاریخی از قرن هشتم را داراست ولی به صورت نادرستی تعمیر شده در نتیجه رقم دهگان آن خوانده نمی شود.

در کتاب آثار ایران، آمده که رقم دهگان این کتیبه جز یک، دو یا سه نمی تواند رقم دیگری باشد و مولف تاریخچه ابنیه تاریخی اصفهان، در این باره می نویسد که تاریخ 725 بر روی کتیبه نوشته شده بوده است. بانی مدرسه سلطان ابی الحسن طالوت دامغانی بوده که برای تدریس استاد خود، بابا قاسم اصفهانی، این مدرسه را احداث کرده است. نام شیخ محمد بن عمر، استاد کاشی کار بنا در کتیبه های موجود دیده می شود.

Untitled

قیمت قبل از تخفیف 100000 تومان