تازه‌های معماری ایران و جهان

نگاهی به کتابخانه عمومی ونکوور

 

 

 

در این بخش می‌خواهیم به بررسی اجمالی یکی از کتابخانه‌های مهم کانادا در ونکوور بپردازیم:

کتابخانه مرکزی ونکوور یکی از بزرگترین پروژه های فرهنگی در کشور کانادا به شمار می آید که در سال ۱۹۹۵ افتتاح شد. ایده و تصمیم ساخت این بنا، پس از نظرسنجی عمومی از شهروندان، در نوامبر ۱۹۹۰ در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

بدین ترتیب مسابقه ای برای انتخاب طرح بنا برگزار شد که در آن تنها از سه دفتر معماری بسیار معتبر دعوت به همکاری شده بود. انتخاب نهائی، ترکیبی از نظر هیئت داوران و رای عموم مردم به طرح های پیشنهادی بود و از این میان، طرح ارائه شده توسط دفتر معماری موشه سفدی توانست بیش از دیگر آثار نظر عموم را به خود جلب کند.

یکی از دلایل موفقیت سفدی را می توان سابقه درخشان او در طراحی فضاهای فرهنگی نظیر موزه، گالری ملی و تالار شهر در کانادا دانست.

 

یکی دیگر از نقاط قوت طرح، گنجاندن برج اداری ۲۱ طبقه ای در پروژه بود که به دولت فدرال تعلق داشت و همچنین عملکردهای دیگری مثل واحدهای تجاری، رستوران ها و پارکینگ عمومی و فضای سبزی که بر فراز بام کتابخانه طراحی شد و دید بسیار مناسبی به مناظر شهر داشت.

در کتابخانه عمومی ونکوور علاوه بر کتاب‌هایی که به صورت فیزیکی عرضه می‌شوند، خدمات و امکانات دیگری نیز برای اعضای ارائه می‌شوند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

کتاب‌های الکترونیکی و صوتی

جدای از کتاب‌هایی که به صورت صوتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، کتابخانه عمومی ونکوور مجموعه‌ای از کتاب‌ها را که به صورت الکترونیکی و صوتی درآمده‌اند در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد. اعضای این کتابخانه می‌توانند از طریق اپلیکیشنی که برای این منظور تهیه شده، کتاب‌های را دانلود و استفاده نمایند. ناگفته نماند که در این بخش، کتاب‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف عرضه می‌شوند که می‌توانند به خوبی نیازهای کودکان، نوجوانان، جوانان، محققان، دانشگاهیان و غیره تامین کنند.

سازها و آلات موسیقی

در کتابخانه عمومی ونکوور بخشی تحت عنوان Sun Life Financial Musical Instrument Lending Library وجود دارد که در واقع، مجموعه‌ی از سازها و آلات موسیقی را در خود جای داده و اعضا می‌توانند با ارائه کارت کتابخانه،این سازها را به امانت ببرند.

اتاق‌های دیجیتال کتابخانه عمومی ونکوور

در کتابخانه عمومی ونکوور ، بخشی نیز برای علاقمندان به کارهای دیجیتال تعبیه شده که در آن می‌توانند با کمک کامپیوترها و نرم‌افزارهای پیشرفته موجود، کارهایی از قبیل تغییر فرمت انواع فایل‌های تصویر، صوتی و ویدیویی و هچنین کاست‌های صوتی و یا نوارهای VHS را انجام دهند.

برای مشاهده‌ی تحلیل و بررسی سایر کتابخانه ها اینجا کلیک کنید.

کتابخانه ملی مصر، کتابخانه ملی فرانسه، کتابخانه ملی ایرن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *