پروژه تنظیم شرایط محیطی

دانلود پروژه انرژی خورشیدی و معماری

کد: A_71

کلیاتی در مورد خورشید :

خورشید مرکز منظومه شمسی قرار دارد و فاصله ی زمین تا خورشید 148 میلیون کیلومتر است

طیف نور خورشید به سه قسمت ماوراء بنفش ، قابلیت روئیت و مادون قرمز تقسیم شده است با وجود اینکه حد اکثر تابش آفتاب در قسمت اشعه قابل رویت آن است ولی بیش از نیمی از انرژی حرارتی خورشید مربوط به اشعه مادون قرمز می باشد ، تابش آفتاب که بوجود آورنده ی نور و حرارنت طبیعی است مهمترین عامل اقلیمی محسوب می شود . که بر ساختمان تاثیر می گذارد . نور خورشید همیشه برای ایجاد روشنایی طبیعی در یک ساختمان مورد نیاز است اما از آنجا که این نور  سر انجام به حرارت تبدیل می شود باید میزان تابش مورد نیاز برای هر ساختمان با توجه به نوع آن ساختمان و شرایط اقلیمی محل ان تعیین گردد .

نیایش پدر زندگی :

آن چنان که زرتشت بیان کرده . همان گونه که آب و خاک در ریشه و بنیاد زندگی همه جلوه ها و تظاهرات زندگی نقش سازنده دارد ، نیروی سومی نیز در این سازندگی موثر است و آن خورشید یا انرژی خورشیدی است یعنی انرژی نیرویی که بدون آن زندگی در این سیاره ممکن نخواهد بود ، به واسطه خاصیت اشعه ی نیروی خورشیدی است که جریانهای متفاوت و گوناگون انرژی خورشیدی گذشته از آن که در شکل گیری زندگی گیاهی ، جانوری و انسانی نقش سازنده ای دارد بلکه تعیین کننده ی مسیر این  زندگی  نیز هست . خورشید است که درجه حرارت و گرمازایی دلخواه و مناسب را جهت ادامه ی زندگی می آفریند . کمی و کاستی حرارت خورشید در آن جایی که برای روند و ادامه ی زندگی لازم است ، مسلماً موجب تباهی و از بین رفتن حیات می شود تغییرات در فزونی و کاستی درجه ی دمای خورشید است که شب و روز و فصول را پدید می آورد . خورشید نیروی سازنده ای است که بر همه ی تظاهرات و جلوه های زندگی و رشد و رویش گیاهان و جانوران نقش تعیین کننده  دارد .  در سروده های فراوان اوستایی که « نیایش پدر زندگی » را دستاورد کرده اند ، این نیروی طبیعی جهان ، بعنوان عنصر بزرگ زندگی بخش مورد استمداد و احترام و تقدس مردم قرار گرفته و چه بسا جشن ها برایش وجود داشته و دارد .

پیدایش جنبش خورشیدی ایستا:

معماری پیش از انقلاب صنعتی فن آوری محدودی داشت و انرژی گرمایی از طریق شومینه و روشنایی از طریق روزنه هایی در دیوارهای بیرونی تامین واین روزنه ها بر حسب اقلیم متفاوت بودند و بعد ز انقلاب صنعتی به به علت فن آوری و برداشتن بار رویس دیوارها اندازه باز شو زیاد شد که در روز به راحتی نور ساختمان فراهم می شد . و در شب از طریق چراغ گازی و انواع لامپ روشنایی ساختمان تامین ولی وسعت زیاد پنجره در طول تابستان دمای داخلی زاغ زیاد گرم و در طول تابستان دمای داخلی را زیاد گرم و در زمستان باعث اتلاف انرژی داخلی می شد.

تحریم نفتی سال 1973 و بالا رفتن قیمتها و تاثیرات اقتصادی فزآینده انرژی و بی آبرویی و مشکلات ناشی از انتظار در صف های طولانی بنزین آگاهی عمومی و حرفه ای نسبت به انرژی و نتایج اقتصادی ناشی از جنبش مدرن فزونی یافت . مطالعه ساختمانها و استفاده از انرژی معمولاً معطوف به انرژی مورد نیاز برای کارکرد ساختمان می شود و این معمولاً 33 درصد از تمامی انرزی مورد نیاز ملی را به خود اختصاص می دهد .

در اوائل دهه 1930 معماران شیکاگویی « فردو ویلیام کک » در طول دههاقدام به سرمایه گذاری درزمینه ی پنجره های رو به جنوب در خانه های مسکونی کردند که از آنها اولین بار بعنوان خانه های خورشید نام برده می شد . در طول این دوره دو معمار شناخته شده در مجامع بین المللی به نامهای والتر گریپویس و مارسل بروئر هر دو از تحلیل های اقلیمی بعنوان شاخصهای اصلی در طراحی استفاده کردند که رو به جنوب پنجره های بزرگ  استفاده و به خوبی نیز سایه اندازی شده اند .

بطور کلی تابش آفتاب با ساطع شدن پنج نوع اشعه یک ساختمان را تحت تاثیر که به ترتیب اهمیت عبارتند از :

1- اشعه ی مستقیم با طول موج کوتاه

2- اشعه پراکنده شده از آسمان با طول موج کوتاه

3- اشعه منعکس شده از سطوح اطراف با طول موج کوتاه

4- اشعه ساطع شده از زمین و اجسام گرم شده با طول موج بلند ( بازتاب حرارتی )

5- اشعه ساطع شده از ساختمان به آسمان با طول موج بلند ( بازتاب حرارتی )

که 1 و 2 از مهمترین منبع از نظر تامین نور و گرمای طبیعی در ساختمان

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-
نام محصول: دانلود پاورپوینت نور در معماری
فرمت فایل : ورد
تعداد صفحات:123
حجم فایل: 2مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 100000 تومان

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *