پروژه تنظیم شرایط محیطی

دانلود پروژه راهکار های اقلیمی (مقایسه ی تاثیر عامل دما و رطوبت)

کد: A_51

 معماري طي هزاران سال وجود داشته و اصالت ارزشهاي کيفي آن در طول قرنها شکل گرفته و هم اکنون اين ارزشها قابل مطالعه و بررسي است . اين ارزشها بسيار متنوع و گوناگون هستند و رسالت يک معمار موفق در هر عصر و زماني گردن نهادن به تمامي آنها و به کارگيري صحيح و منطقي مجموعه اين قابليت هاست .

امروزه نياز به اينکه راهي براي تفکر در مورد معماري گذشته پيدا شود بيش از پيش احساس مي شود ؛ راهي که مسيرش با شرايط زمان ميزان شده باشد .

اگر معماري را به عنوان پديده اي نشأت گرفته از بشر و ابزاري جهت پاسخگوئي به نيازهاي او بدانيم ، به نظر مي رسد که يکي از بهترين راهها براي دستيابي به هدف فوق توجه به عاملي است که گذشت زمان تأثير چنداني در تغيير احساس نياز به آن نداشته و تح ولات زندگي بشري و روحيات او باعث تغيير و دگرگوني شکل اين نياز نشده باشد .

به جرأت مي توان گفت که اقليم و چگونگي تأثير شرايط آب و هوايي بر شکل گيري بنا از جمله ارکان محدود معماري است که از ابتداي ساخت سرپناه توسط بشر مورد توجه او قرار داشته و با گذشت زمان و تغيير سبکها و جنبشها و تعاريف زيبايي و هنر ، و تحول نيازها و نگرشها و گسترش فضاهاي معماري ، اصل اين نياز دستخوش دگرگوني و تغيير نشده است .

در صورتيکه بسياري ديگر از عوامل شکل دهنده و معني بخش معماري در هر عصر و زماني داراي تعاريف مربوط به خود بوده و تغيير شرايط اجتماعي ، فرهنگي ، تاريخي وبر روي آنها تأثير فراواني داشته است .انسانها فارغ از موقعيت جغرافيائي محل زندگيشان ، بدليل خصوصيات بدني تقريبًا يکساني که دارا هستند ، داراي شرايط راحتي برابري بوده و در محدودة مشخصي از رطوبت و دما احساس آسايش مي کنند .

اين موضوع نيز تأييد مي کند که اصل طراحي اقليمي در مقايسه با ساير ارکان معماري کمتر تأثير گرفته از محيط و باورها و اعتقادات مکاني است ، هر چند که روشها و ابزار دستيابي به آن با توجه به امکانات و شرايط ، از محلي به محل ديگر متفاوت است .

بي زماني و بي م کاني اين نياز به همراه اقتداري که در اهداف عمده طراحي اقليمي وجود دارد از جمله خصوصيات شاخص اين رکن معماري است .

اقتداري که در عين فراهم آوردن امکان تنوع و نوآوري که بارزترين خصوصيات معماري است ، سلائق و علائق شخصي را در چارچوب معيني محدود ميکند ؛ آنچنانکه تمامي معماران با اعتقادات و نگرشهاي متفاوت از معماري ، خود را ملزم به رعايت آن دانسته و در صورت تجاوز از حريم آن اصل معماري آنها به زير سؤال مي رود . در معماري کشور ما ، ايران ، نيز از ديرباز توجه به اقليم و شرايط آب و هوائي از ارکان اساسي شکل گيري فضاهاي زيستي بوده است و تجربيات مردان کهن اين وادي هنر به مرور زمان تبديل به اصولي شدند که بهترين پاسخ را براي تأمين شرايط آسايش مي دادند .

از سوي ديگر مبني و اساس کارهاي اقليمي که تا کنون در زمينه دانش ساختمان صورت گرفته است و در حال حاضر مورد استفاده ارگانها و سازمان هاي وابسته قرار مي گيرد ، برپايه تقسيم بندي ايران به ۴ گروه اقليمي استوار است ؛ در صورتيکه آخرين و کاملترين پهنه بندي اقليمي ايران که حاصل مطالعات و تحقيقات وسيعي در اين زمينه است و به سفارش مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن در سال ۱۳۷۰ به اتمام رسيده اس ت ، هنوز براي اکثر معماران ، اساتيد و دانشجويان ناشناخته و ناآشناست .

بر مبناي اين تقسيم بندي مي توان ابزار و روشهاي دستيابي به اهداف طراحي اقليمي را به کمک روش متفاوتي که در آن با شناخت عامل يا عوامل اصلي ايجاد بحرانهاي اقليمي در بنا ( سرما ، گرما ، رطوبت ، بارندگي و … ) ، با سير جرياني که از کليات به اجزاء منتهي مي گردد ، جستجو کرد .

بر همين مبنا مراحل مختلف طراحي به ۵ جزء تقسيم شده که عبارتند از :

  1. اجتماع و پراکنش واحدها
  2. تعيين كليات ساختار کالبدي بنا
  3. طراحي پلان و نما
  4. محوطه سازي
  5. طراحي جزئيات اجرائي بنا

نکته مثبت و قابل تأملي که در اين روش وجود دارد ، پرداختن به ساير زواياي معماري در کنار پاسخگوئي به مسائل اقليمي است ، بدين نحو که اگر امکان رعايت کلية مسائل اقليمي در طرح بنا با توجه به اولويت اهميت ساير عوامل مؤثر در شکل گيري بنا در كليات ميسر نبود ، در لايه هاي بعدي طراحي به آنها پرداخته مي شود .

هر کدام از عوامل ياد شده در بندهاي ۵ گانه فوق به شکل گيري تدريجي بخشي از بنا مي پردازند که با عنايت به دامنة وسيع مطالب و عدم امکان پرداختن به همگي آنها در اين مقاله تنها به شرح موارد اول و دوم مي پردازيم :

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-
نام محصول: دانلود پروژه راهکار های اقلیمی( مقایسه ی تاثیر  عامل دما و رطوبت)
فرمت فایل : ورد
تعداد صفحات:106 صفحه
حجم فایل: 1.504 مگا  بایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

قیمت قبل از تخفیف 100000 تومان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *